Testy pontonów cz1 HSD320Air z konsolą NC1

W sierpniu 2009 przetestowaliśmy Ponton HSD320Air Info-Media wyposażony w konsolę z układem zdalnego sterowania. Do testów został użyty silnik Honda BF15 o mocy 11kW, czyli o najwyższej dopuszczalnej mocy dla tego modelu pontonu.

Poniższy tekst jest własnością Info-Media S.C. Zgodnie z obowiązującym w Polsce i UE prawem, nie może być bez zgody autora kopiowany lub modyfikowany w jakiejkolwiek formie w całości lub w części.

Parametry testowanego pontonu:
– długość 320cm
– szerokość 152cm
– średnica bort 42cm
– ładowność 566kg
– podłoga AirMata
– liczba osób 4 dorosłe + dziecko
– kategoria żeglugi C

Materiał pontonu
– ponton; wysokiej jakości siatka poliestrowa pokryta dwustronnie PVC, produkowany i testowany w Niemczech 0,25at
– podłoga; HYPALON Orca, Francja ciśnienie robocze 0,8atv – grubość 0,9mm
– wytrzymałość na naprężenia 380×350 kg/5cm (zgodnie z DIN53354)
– temperatura pracy -40 do +70 st.

Konstrukcja pontonu
Trzy komory główne, dmuchany kill, nowoczesna podłoga z airmaty, przepony wyrównujące pomiędzy komorami, wszystkie połączenia wzmacniane. Ponton wyposażono w kompletny układ kierowniczy składający się z konsoli Info-Media HNC1, przekładni kierowniczej z kierownicą, strociągu, manetki gazu z cięgnem.

Test
Podstawowa zaleta pontonu to mobilność i uniwersalność. Cały testowy zestaw złożony z pontonu, silnika Hondy BF15, zbiornika paliwa, układu sterowania, pompki i kamizelek ratunkowych bez problemu zmieścił się w bagażniku opla Zafira, bez potrzeby powiększania przestrzeni transportowej kosztem miejsca w drugim rzędzie siedzeń. Całość zmieści się więc bez problemu w każdym samochodzie typu kombi, natomiast sedan średniej wielkości nie pomieści w bagażniku takiego kompletu. Sam układ sterowania jest lekki i zajmuje stosunkowo niewiele miejsca w porównaniu z samym pontonem i silnikiem.

 

Przygotowanie układu sterowania zajmuje ok. jednego dnia i polega na uzbrojeniu w przekładnie kierowniczą, koło kierownicze i sterociąg stelaża konsoli, mocowanie konsoli w pontonie, podłączenie manetki i sterociągu do silnika, regulacje układu. Do montażu potrzebne są podstawowe narzędzia tj. wiertarka, klucz 13, klucz 10, szczypce uniwersalne, najlepiej jednak zlecić tą prace zakładowi ze stosownym doświadczeniem. Montaż i demontaż dostosowanego już układu w pontonie zabiera ok. 10min co stanowi około 15% całego czasu wymaganego na rozłożenie, napompowanie pontonu i montaż na nim silnika zaburtowego oraz kół slipowych (w sumie ok. 30-40min). Zmontowany zestaw wygląda estetycznie, budzi zaciekawienie i co najważniejsze nie pomniejsza miejsca w pontonie (w stosunku do zestawu ponton, silnik, zbiornik paliwa).

Konsola powinna być zamontowana bezpośrednio za przednią ławeczką, co umożliwi sternikowi balansowanie pontonu (będzie więcej w dalszej części tekstu). Zbiornik paliwa należy przesunąć maksymalnie do przodu, najlepiej pod torbę dziobową. Zbiornik paliwa i wszystkie elementy wewnątrz pontonu powinny być zamocowane do przednich D-ringów. Jak widać na zdjęciu, w czasie testów zrezygnowaliśmy z tylnej ławeczki, wykorzystując w tym celu skrzynkę narzędziową. W skrzynce narzędziowej jest akumulator rozruchowy, prowiant, można też umieścić mniejszy zbiornik paliwa, w sposób znaczący zwiększając ilość miejsca w łodzi.

 

Pływanie
Na pontonie HSD320AirMat z silnikiem 15KM pływa się bardzo dynamicznie. Pewien problem stanowi właściwe wyważenie pontonu. Bez obciążenia przodu pontonu (np. przez pasażera) ponton staje prawie pionowo, co grozi zalaniem silnika. Po wejściu w ślizg zdarza się, że ponton płynie skokami, tj. wchodzi w ślizg, podrywa dziób do góry, wpada w ślizg, …

Niedogodność znika jeśli właściwie spionujemy kolumnę silnika oraz przesuniemy środek ciężkości pontonu do przodu. Znakomicie ułatwia to konsola, która umożliwia sterownikowi balans obciążenia, należy też dysponować długą linią paliwową i umieścić zbiornik paliwa maksymalnie z przodu. Najlepiej pływało mi się jednak z dwoma pasażerami o łącznej wadze 70kg którzy zajęli miejsce na przedniej ławeczce i z przodu pontonu. Szybkość ślizgu jest spora i osiąga 40-50km/h. Kolejnym wyzwaniem jest pływanie po fali. Akurat drugiego dnia testów na jeziorze pojawiły się fale z białą grzywą czyli ok. 5. Mimo dobrze wyprofilowanego kila, ponton w ślizgu płynie po wierzchu fali co przypomina jazdę jeepem po oranym polu. Wyprowadzenie pontonu ze ślizgu eliminuje skoki, ale ponton płynie zdecydowanie wolniej. Bardzo pozytywnie należy ocenić pracę airmaty. Pracuje ona ciszej od podłogi drewnianej a w tej długości pontonu zapewnia właściwą sztywność pontonu. Oczywiście ponton i airmata napompowane była do maksymalnych wartości katalogowych. Zastosowanie konsoli należy ocenić bardzo dobrze. Dzięki niej eliminuje się w sumie nieprzyjemne kierowanie rumplem silnika (szczególnie przy długim pływaniu), ułatwia balansowanie pontonu i zbliża właściwości pontonu do łodzi motorowej.

Podsumowanie
Zastosowanie 15KM w pontonie HSD320AirMat to chyba górna granica bezpieczeństwa. Ponton w ślizgu pływa szybko, nie jest to skuter, ale można poziom adrenaliny pasażerom trochę podnieść. W czasie pływania należy zadbać o bezpieczeństwo, bezwzględnie kapoki i zrywka gwarantująca natychmiastowe wyłączenie silnika w razie problemów. Zarówno airmata jak i konsola są bardzo dobrymi rozwiązaniami, airmata spisuje się rewelacyjnie, a konsola rozszerza cechy pontonu do łodzi motorowej. W czasie testów widać było klasę testowanego pontonu, wszystkie wzmocnienia, uchwyty mocujące zostały wykorzystane. W przypadku pływania „na ryby” na wiosłach nie widać jak duże obciążenia musi wytrzymać taka jednostka pływająca. Bezwzględnie polecamy do tej zabawy pontony sprawdzone, z załączonymi certyfikatami, obecne na rynku kilka lat. W kolejnych dniach zamieścimy testy pontonu z tradycyjną podłogą ze sklejki wodoodpornej w ramkach aluminiowych i pontonu z podłogą VIB oraz porównanie tych jednostek.

Zespół testowy Info-Media


Przeczytaj inne